FULLT SKALL

Hej

Husse här

Det är några dagar sen jag skrev lite om Alma och det beror på att det har varit fullt upp med arbete, träning och mer arbete.
Alma har den sista månaden utvecklas jättemycket tycker jag. Vi har kört en del självförtroende övningar och bl.a. chefen har varit och hjälpt till. Han blev ordrentligt utskälld och fick till sist ta emot ett bett i skyddsarmen.
Dessa övningar har varit mycket lärorika för både Alma och mig. Hon har fått stöttning från mig och jag har sett att hon inte ger vika när "buset" kommer emot henne.
I planskyddet har bevakningsövningarna blivit bättre och även släppandet har blivit bra men inte tillfredställande.
Igår så figgade jag lite för henne och matte fick "köra" henne. Vi gjorde tre korta jakter där hon fick springa ifatt mig och bita i skyddsarmen. Hon gjorde två bra jakter medans den första inte var bra. Hon taktar lite och måttar in innan hon tar sats och angriper.
Innan dessa övningar hade vi kört lite bevakningsövningar.
Betten överlag ser bra ut och hon går i rätt riktning. Det är bara en vecka kvar tills vi drar på träningsläger i Landskrona.

Jag körde henne en kväll när vi tränade sök på en full lägre ruta och med tre figgar. Försökte göra det så tävlingsmässigt jag kunde och det enda vi gjorde annorlunda var att figgen svarade när jag sa "Hallo".
Hon lokaliserade snabbt var ljudet kom ifrån och gjorde för övrigt ett bra arbete även på tomslagen.
Jag gjorde mest detta för att få en koll på vart hon stod och vad vi skulle träna mer på.

I Söndags kväll så hade vi spårträning i vår lilla ny startade träningsgrupp. Har förmånen att vara med i två träningsgäng och i detta nya gäng så har jag blivit lite av gruppledare. Spår stod på schemat och jag gick ut vars ett spår till Sixten och Igor. Igor är en mallehane på ett år och Sixten är mattes Labbe.
I gengäld så fick jag ett lägreklass spårtill Alma och det var roligt. Skulle bli kul och se hur hon utarbetade det. Fullfart framåt som vanligt och det märktes att hon var laddad. Hade en kompis med i spåret med som lite störning.
Alma gick fint i alla vinklar och spåret gick ner till en väg/stig och vinklade där av längs med. Snart vinklade Alma av stigen och gick över på andra sidan och jag märkte att hon var lite kluven på vad hon skulle göra. Gick med relativit hög näsa och det gick som i en ögla. Blev lite misstänksam mot Micke att han lagt en ögla med tyckte ända att det gick bra. Sa till min följeslagare att Alma nog hade tappat spåret och vi gick uppmot där vi hade spåret innan. Hon spår/sökte i marken. Rättsom det var så gick vi på en apport och jag lekte lite med den och sen kommenderade jag spår och hon gick som ett lokomotiv igen. Vi kom till slutet och där var det stoj och stim.
Väl tillbaka mot bilen så mötte vi Micke och jag frågade om han hade lagt ögla till mig. Jodå det hade han gjort. Allt för att  man ska lita på sin hund. Lite jäkelskap var det med.
Jag var nöjd med min träning. Alma hade gjort ett bra jobb och Ina som också var med hade gjort ett bra spår. Hon hade fått ett 100m spår som gick rakt. Hon har lite problem med spåret och det är till att börja om med henne.

I Lydnaden så tycker jag att lägreklass lydnade ser mycket bra ut. Vi har börjat på tungapportering och metallen. Ser rätt bra ut men det kan bli mycket bättre.
Krypet funkar bra. Hon har fått ner magen med och kryper bitvis med benen bakom sig.

Nu är det bara att hoppas man kommer med på lite lägre klass tävlingar så man kan gå i lite vintervila med att vara uppflyttad till högreklass. Hoppas kan man alltid.

Ha en bra slut på veckan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback