Träningsläger

Hej

Nu har vi kommit hem och kommit tillbaka till verkligheten igen. Alma och jag har varit på träningsläger över helgen i Landskrona.

Vi kom ner i fredags vid lunch tid och fick vår uppställningsplats för husvagnen. Fick en bra plats mellan träden och nära till allting. Kanon.

Sen kom inskrivningen och alla blev samlad. Gruppindelning och hade tur att hamna i samma grupp som mina träningskamrater. En fördel när man senare ska träna hemma.
Vi skulle träna skydd, lydnad och uppletande.
Skyddsinstruktör var Torny Lindholm. En kul kille med massa rutin.

Först fick jag berätta lite om Alma och vad jag hade tänkt mig att göra med henne och framtidsplaner. Hade nu turen att Torny var tjänstehundsansvarig på ett väktarbolag. Så många tips blev det.

Efter att kollat lite på Alma så tyckte han att vi skulle köra mycket bytesdriftsövningar på henne och det blev det. Hela helgen när vi hade skyddspass så blev det de övningarna. Lite trisst men grunden ska läggas och bli rejäl.
De andra körde korgövningar och dubbelretningar och dylikt och visst ville man göra de övningarna med men det kommer.

Lydnaden var ett kapitel för sig. Har säkert nämnt innan att Alma hade problem på stegen och vi la lite krut på den.
Krypet ville instruktören att vi skulle börja om från början. Krypa baklänges och sånt. Nja det tål att funderas på.

Uppletandet blev en flopp från början. Var lite kaxig i början och skulle kolla vart hon var rent tävlingsmässigt. Jag visste att hon gjort bra uppletande innan. Redan på första skicket så såg jag att något inte var som det skulle. Hon gick nästan ut i rutan och det brukar hon inte göra. Det brukar vara fullfart ut. Hmm vad har hänt. Förvisso hade vi kört två skyddspass på förmiddagen så jag trodde hon var slut. Det var till att backa tillbaka och börja med motivationsövningarna.
Innan nästa pass så hade jag stoppat i henne Pemmikan och det gjorde susen. Förvisso så hade jag busat upp henne lite innan vi gick in i rutan igen.
Vilken fart hon hade in. Det var gamla vanliga Alma jag hade i rutan. Rakt fint skick och in med föremålet till husse igen. Ett nytt skick och samma visa.
Det var kul att jobba igen med Alma och när vi sen summerade det så fick jag fina lovord från instruktören Bengt.
Det såg fint ut tyckte han och det kunde bli mycket bra. Förvisso ska jag backa tillbaka lite och köra mer raka skick i helvallad ruta. Man måste ju lära sig att man ska backa tillabaka med.
Sen ska jag inte köra så tvälingsinriktat på mina träningar utan mera korta övningar och framförallt ha roligt.
Förvisso är jag ingen tråkmåns men det måste ändå bli mycket roligare på träningarna.
Det var denna helgens övningar och det är en trött husse som kom hem och en inte så trött Alma som kom hem.
Hon kunde ju sova när vi körde hem.

Ha en skön vecka och var rädda om er

Mvh Magnus o Alma

image6

Alma in action

Kommentarer
Postat av: f.d Allvarlige Allvar

Alma! Du har det bra du! Tänk att få åka på träningsläger.... /Gammelgeten

2007-08-13 @ 21:37:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback