En lugn helg

Hej

Denna helgen som varit har varit riktigt lugn och skön. Inget som störde i vår verksamhet förutom en liten fastighetsjour men det var bara en säkring som gått.

Då vi har haft det lugnt så har det funnits tid till att träna Alma och det har varit rätt roligt och se henne. Hon jobbar på bra i söket och ger inte upp så lätt men har lite svårt att lokalisera figuranten när det kommer upp på höjder. De flesta hundar har det i början. Märktes när man körde räddning för några år sedan. Var det sen så vinden snurrade med så var det ännu svårare.
Vid ett tillfälle så var det riktigt roligt och se hur hon jobbade. Hon visste att det fanns en figge men var vart den. Hon hoppade upp och ner för brädhögarna. Fram och tillbaka for hon men kunde inte riktigt bestämma sig vart den var.
När hon hållit på i 3-4 min så tyckte jag att nu måste jag nog få till ett lycket slut här och bestämde mig för att flytta ner figgen.
Sa åt figgen att vara tyst och lyssna på mig vad jag sa. Men har man kvinnor som figgar så måste det glappas i käkpartiet. Vilket resulterade i att Alma fick en retning om var figgen var och gick in i en markering. Vilket belönades men det var inte så jag ville ha det egentligen men det fick bli så ändå.

Jag hade lagt ett litet spår till henne tidigare på natten. Hade lagt det i en liten park medskiftade undelag.
Hon tog upp på gräs och sen vidare över en grusgång och in på gräs, över plattor och vidare på gräs. Jag hade lagt ut en tändsticksask och som slut hade jag en liten bitstock.
Vi har inte spårat på detta viset på länge men det gick över förväntan. Vid första grusövergången så hade hon problem men annars gick det nästan som på räls.
Jag hade lagt slutet vid ett par statyer som står i parken. De var hon lite skum på när hon kom dit och undersökte dem innan hon tog slutet. 

Igår så var det träning. Lydnad och skydd stod på schemat. Lydnaden gick bra men vi har ändå en del att jobba på tycker jag. Linförigheten har hon lite bråttom i så hinner ett halvt steg innan hon märker att jag stannat. VIlket resulterar i att hon får backa innan hon sätter sig.

I skyddet går det framåt. Hon biter bättre men det tar fortfarande lite tid innan hon biter sig fast rikitgt. De andra säger att hon har utvecklats och det går framåt.

Nu jobbar vi två nätter och det innefattar även en lucianatt och det kan bli hur som helst. Man kan alltid hoppas på den blir lugn så vi hinner träna lite hund med.

Ha det gott

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback