Ett litet steg närmare

Halloj, Husse här

Idag så hade vi bestämnt att vi skulle köra lite objektsträning med Alma för lite omväxlingsskull. Har blivit mycket sök och spår nu på sista tiden så jag tyckte det var på tiden att hon fick skälla ut en "buse".
Jo nog skäldes det alltid. Hon hade till och med lite svårt att vara tyst när hon inte såg honom.
Hade skickat ut kompisen Jonas på ett av våra objekt.
Han skulle ta sig in från baksidan och visa sig när vi var på andra sidan vägen på ett annat objekt.
När vi var vid grinden så kom en joggare och vände precis framför oss och sprang över vägen mot oss vilket blev tillföljd att han fick sig en blåsning han med. Kan bara säga att han vände fort och försvann.
När sen Alma fick syn på busen Jonas inne på andra objektet så fick hon bråttom. Hon skulle in dit fort som tusan så jag hann knappt låsa grindarna och ta mig över vägen och in på objektet.
När vi precis hade kommit in så kom "busen" emot oss och Alma gick igånga. Hon skällde och "busen" försvann iväg. När vi kom vidare in på objektet så kom "busen" igen och då gick mot oss. Alma laddade för fullt och skällde igen vilket resulteterade i att "busen" försvann bakåt igen.
Vidare in på objektet så kom han igen och Alma var nu laddad till tänderna. Nu nästan tjöt hon ut sina skall. Fråga mig inte om det var i iver eller ilska för jag hade fullt upp med att hålla henne. 32Kg schäfer som vill framåt håller man inte så himla lätt.
Jag kunde dock konstatera, att om jag släppte henne, skulle det blivit blodvite. Jag hade garderat mig med en bitstock som busen hade om något skulle gå snett. Typ brustit koppel och andra olyckor som inte får hända.
Busen stod vid vår bil när vi kom tillbaka och vi gick igenom det hela och vi kunde båda konstatera att hon veck inte en tum bakåt och hon hade troligtvis bitit om det funnits tillfälle till det.

Igår så var vi och tränade lite skydd och det ser bättre och bättre ut men det är fortfarande en bit kvar innan vi kan börja köra i skyddsärm. Men det är på rätt väg och det går framåt.
Vi får se om vi kan få hål på det efter att hon har löpt. Vi väntar på att hon ska komma igånga.

I måndags natt så körde vi ett lite sök. Praktikanten fick gå och gömma sig så skulle vi se om Alma kunde hitta henne. När jag sen kom upp en bit på objektet så tog Alma upp ett spår och drog iväg. När hon kom upp bakom en byggnad så reste sig huvudet upp och hon gick mer över i sök beteende och hittade praktikanten rätt snabbt.
Fram på morgonkvisten så var vi på en av skolarna och jag hade även denna gång skickat iväg praktikanten i förväg och när vi hade en 50-60 m kvar så gick näsan på Alma upp och hon drog iväg mig mot en öppen byggnad. I denna sitter praktikanten. Kan ju bara säga att jag är mycket nöjd med Almas näsarbete. Hon finner figgarna och i de övningarna vi gör så går det bra.

Nu är det en ensam natt utan praktikant och det känns faktiskt lite ensamt. Hon har varit med nu i 2,5 v.


Jag hade även nöjet att prata med kriminalvården nu i veckan. Fick då reda på att Ki (min gamla schäfer) gör ett mycket bra jobb och de är jättenöjda med henne. Låter skönt att höra samtidigt som jag faktiskt saknar henne ibland. Då brukar jag säga till mig själv att hon har det mycket bättre där.

Ha nu en mycket  god jul och tänk på de stackars som måste jobba.

GOD JUL önskar Alma o jag

Kommentarer
Postat av: Husse, Bus o Arek

Hallo Magnus o Alma!
Ha nu en riktigt God Jul! Glöm nu inte att träna även under jullovet....

Hälsningar!
Peter med familj

Postat av: Karin

God Jul på er också :-)

2007-12-21 @ 21:54:25
URL: http://www.tjasas.se
Postat av: Anna

*bättre sent än aldrig* Såg att ni skrivit i vår gästbok.=) Ja Akilles har en speciell blick den hunden.

God Jul & Gott nytt år på er. =)

2007-12-23 @ 12:33:21
URL: http://www.teamkaynines.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback