Lite träning

Denna veckan har Alma haft en lite tuff vecka. Det har varit sökträning, uppletande, lydnad och spår på tre dagar.
I måndags så var vi uppe på fm och tränade uppletande och det gick bra. Hade lagt ut 4st föremål och behövde fem skick. Hade väl klarat det på fyra om hon hade letat mer men jag tog in henne och skickade om henne.
När vi var färdiga så gick jag en liten runda på en stig och hade skickat ut matte som vindfigurant o ljudfigurant. VInden var hon lite slarvig med men hon fixade senare när jag flyttade fram några meter. Ljudet tog hon direkt under patrullering och det är super.
Em gick åt till sökträning och det var med lite osäkerhet från henne när hon kom ut i slaget. Matte satt där och det brukar hon inte göra så det behövdes lite hjälp att komma igånga med skallet. Hon gjorde ett bra slag. Var ute hos henne och tog henne tillbaka till stigen igen och skickade på andra sidan. Där låg Micke och hade lagt sig lite lurigt men det fixade hon. Jag ville ha framslag och djup och det såg ut och kändes som det gick hem. Hon kom igånga lättare med skallet men det var ändå lite svårt för henne.
Ett nytt skick på andra sidan gav ett bra resultat fastän hon lämnade rutan och gick för djupt.
Sista skicket vi gjorde så fick hon en riktig lyckoträff. Skickade ut henne och hon gick spikrakt ut och drog sig framåt och fick figgen. Kom igånga bra med skallet men nu var hon trött efter dagens övningar.

Lydnade igår kväll(tisdag) gick så där tycker jag. Hon gjorde ett bra framförgående och ett bra kryp men resten var sådär tycker jag. Visst, vi får betyg men det är inte de betygen jag vill ha. Får backa lite i träningen.

Spåret hade jag lagt på asfalt, gräs och grus. Som vanligt var grusen svårast men det såg bra ut ändå. Hade lagt ca 250-300 m långt  och det var fullt tillräckligt för henne.

Idag så blir det vila för hennes del och sen imorgon kväll så blir det kanske lite mer lydnad.

Ha det

Kommentarer
Postat av: f.d Allvarlige Allvar

Hallo Magnus! Det låter som om Alma har lite strul på grus enligt dig? Om det är blandspår du lägger så är det väldigt vanligt att hundarna får problem vid underlagsbyte. Lättast är kanske att köra spår på grus ena veckan, gräs andra etc. Rätt korta spår på hårt underlag, en liten apport i slutet som byts ut mot en rolig leksak när hon hittar den. På så sätt kan du nog få henne både nogrann och motiverad. Lycka till! Peter


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback