Lite om Alma

Hej Alla
Husse här

Sitter nu ännu en natt på jobbet och sliter lite tangenter på datorn. 1:a ronden avklarad och ett par larm med. Kan alltid hoppas natten fortsättningsvis blir lugn. Vill hinna med ännu ett spår med Alma.

Alma ja.
Denna trevliga hund som jag köpte i maj 2006. En lätt lärd hund som vill jobba på och lär sig fort. Fungerar överallt och har inte direkt några defekter som jag ser det. Det finns dock en som jag inte är nöjd med. Hennes skyddsarbete är inte det jag vill ha. Hon biter dåligt på figuranterna men på mig så biter hon ok i bitstock men ingen höjdare i skyddsarmen. Vet inte riktigt vad vi ska göra åt det. Det tar ett par bett innan hon kommer in i bra bett och då kan det vara försent. Jag ska ha henne som väktarhund och hon är mitt skydd vid en ev konfrontation med buset. Visst, när det väl kommer till sin spets så kanske det fungerar. Förvisso så är hon inte så gammal ännu men det hon visar just nu är jag inte nöjd med. Någon som har tips på hur vi kan förbättra det?
Det kanske löser sig när vi är iväg på skyddslägret i augusti. Har haft funderingar på att ställa det på sin spets och testa henne i simulerat skarpt läge men är samtidigt rädd för att skrämma henne så det blir en katastrof istället.
Det mycket positiva med henne är hennes näsa för spår arbete. Gisses säger jag bara. Asfalten dammsugs på molekyler och skiftningarna i underlag går jättebra. Från asfalt till gräs och tillbaka igen är inga problem.
Tyvärr så har jag inte haft möjligheten ännu att testa på en annan person men det kommer snart. Matte har problem med sin värk och hon har ingen möjlighet att hjälpa oss just nu.
Alma visar god förighet i lydnaden och ställer alltid upp för mig när vi tränar. Just nu kör vi mycket apporteringar med metall och tung apporten. Håller även på att träna lite framåtsändande och rutan. Det kommer snart att släppa för henne då hon är mycket lättlärd. Ställande har jag nu fått till och det sitter fint. Ska försöka komma ut och tävla lydnadskl 1 inom det snaraste.

Lite ris och lite ros om Alma

Ha en underbar midsommar, det ska vi ha. Jobbar:-(

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback