Äntligen , som Fylking sa

Idag är det en stor dag för Alma och mig.

Vi har varit och tävlat igen efter förra helgens miss. Denna gången gick det bättre och det slutade med att vi tog hem hela rasken. Gör det inte sämre att vi slog mina gamla instruktörer som jag gick på valpkurs hos med Ina (2003).

Vi var på Lomma BK och tävlade idag.

Vi började med lottning och fick spår tre. Brukar oftast vara ett eller det sista. Marken bestod av ca 5cm högt gräs. Lite koskit här och var samt en hög hästskit.
Efter att jag gott ut spåret så var det väntans tider. Sen kom då domarna och det var dags för påsläpp. Ni som följer bloggen vet att jag hade problem med förra tävlingen, så nervositeten lät ju inte vänta på sig. Skulle hon plocka pinnarna idag.
Jodå idag funkade det. Alma plockade dem allihopa, så det var en stolt husse och en glad husse som mötte domarna.
9 - 9 blev betyget. De tyckte jag hade förkort lina på första sträckan fram till apporten. Jag vet att jag hade 12m lina ute men det är de som dömer.

Sen blev det dags för platsliggning och det blev ju inte riktigt som jag tänkt mig.
Alma la sig fint och det var nästan slut när det brakade loss hos grannhunden. Han fick nog lite hjärnsläpp och ville undersöka Alma lite mer. Han gick upp och bort till Alma och ställde sig och luktade på henne. Hon låg kvar och tittade på mig och möte en inte allt för rolig blick. Jag vart förbannad( inte på Alma utan på den andra hunden). Alma låg kvar en stund men när han började lukta henne på "kisseriet" så blev det för mycket. Hon reste sig och domarna bröt det.
Ny platsliggning och två andra hundar som började busa där så det blev ytterliggare en innan det var färdigt.
Som tur var så gjorde vi budföringen emellan.
Jag hade inte haft några större förhoppningar på budföringen, då hon inte har gott riktigt som jag velat på träningen men idag så gick det bra.
Betyg 9,5 - 10 så det var en glad husse som gick tillbaka till en ny platsliggning.
Den tredje platssliggningen var lång tyckte jag och det tyckte domarna med. För när tävlingsledaren sa att tiden var ute så sa domarna äntligen.

Sen åkte vi ut till brukshundsklubben för lunch och det avslutande lydnadspasset.
Undertiden som sökhundarna gjorde sitt lydnadspass så gick jag ut i skogen och körde lite framförgående med Alma. Bollen kom i luften och det gjorde nog susen tror jag för när det senare var vår tur så gick hon bra.
Nästan alla moment funkade bra utom hoppet. Husse har  kört med boll för hon skulle hoppa och det straffade sig. Hon hoppade inte förrän jag puttade henne i nacken med fingret. Tyvärr så satte hon sig inte så det blev noll.
Annars hade vi bra betalt på lydnaden. Som lägst 7 av en domare och 8,5 av den andra på apporteringen. Övrigt så låg vi på 8 och uppåt. Det var en mycket nöjd husse som gick ifrån planen och hade känning att det kunde gått vägen denna gång.

Totalt fick vi ihopa 250 p och blev på det vinnare och uppflyttade.

En av domarna frågade om han fick köpa Alma men han ville bara ge arvodet i betalning, men en sån stjärna får man betala mycket mer för. Hade han frågat mig förra söndagen så hade hon nog varit billigare. Domarna tyckte det såg riktigt trevligt ut och de sa att vi kunde komma långt om det fortsatte i denna stilen och det hoppas jag att det gör. Har börjat spana på lite lägreklass tävlingar i höst. Nu ska vi träna kryp, platsliggning med skott och budföring med skott.

På måndag kväll så ska vi göra MH-beskrivning på klubben. Återkommer med resultat.

Ha det så länge

Kommentarer
Postat av: Magnus & Eva

Ett stort grattis till Magnus & Alma från stolta uppfödare i Sundsvall!!

Hurra, Hurra, hurra, hurra!!!!!!


Postat av: f.d Allvarlige Allvar

Grattis till vinsten! Bra jobbat Alma!

Arek

2007-05-15 @ 13:35:03
Postat av: Heléne och Zico-Bus

Stort grattis till Uppflyttningen och till Vinsten!
Mycket bra jobbat :D Trist med platsliggningen, men tyvärr är det ju inte helt ovanligt i appellklassen.
Lycka till i framtiden!
Hälsningar
Heléne /TS Lomma BK

2007-05-17 @ 17:28:08
URL: http://www.zicolino.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback