Husse berättar

Hej Alla glada människor och hundar

Det är ju ett tag sen jag skrev något här men det har varit lite och skriva om. Visst vi tränar på och det mys och annat roligt.

Vi tar först det tråkiga:

Alma med familj kommer inte till Sundsvall och gör MH. Tyvärr så kom det en smäll i plånboken som gjorde att vi blir tvungna att stanna hemma. Jag är så sur för detta, men det är inget jag rår över. Hade verkligen sett fram att komma upp och träffa alla tyranner och deras hussar och mattar.
Jag ska försöka träffa er under andra omständigheter i framtiden. Arvak har jag ju relativt nära. Det fixar sig säkert.
Alma har gjort sin tävlingsdebut i offeciella sammanhang. Appellspår var det. Tyvärr så var hon lite het på gröten så spåra var roligare än att leta pinnar i spåret. Hon tog bara slutet så det blev noll och jag valde att bryta tävlingen. Domarna sa efteråt att hon spårade jättebra och det hade inte varit ngt att dra för i betyget om hon hade tagit apporterna.
Ny chans kommer på söndag i Lomma( utanför Malmö). Rapport kommer.
Sen är det en otrevlig sak till.
Den sista.
 Röntgen. djävulens påfund men ack så nödvändigt. Ni har redan listat ut vad jag ska skriva. HD C och AD ua. Omröntgen kommer att ske längre fram i höst. Hoppas vi kan ändra det HD till ett B iallafall.

Nå nu till det roliga:

Alma har nu lugnat ner sig i spåret och hon tar apporterna när hon hittar dem. Denna veckan har jag bara kört träapporter för att befästa dem. Tack Kennelhusse för tipset. Det verkar att funka.
Tack ni andra som skrivet med om olika tips med godis men tyvärr funkar det inte på min tyrann då hon inte bryr sig om godis i spåret. Men tack iaf.
Sök markeringsövn går fint. Hon har fått loss skallet även om det blir en och annan ylning istället när hon blir för upphetsad. Det är kul att jobba med henne och det är upp till figgarna att hålla reda på händer när det ska kampas vid markeringarna. Det har varit nära ett par gånger att husse har fått köpa whiskey till figgarna, då min lilla tyrann har varit för nära händerna.
Lydnaden ser bra ut och jag har ju förmånnen att träna med tävlingsdomare så de kan kolla på mig. Sist jag gjorde avstämning så hade vi lägst betyg 7 i appellklass.

På måndag den 14:e maj ska jag göra mitt MH och förhoppningsvis så ska vi filma det. Videokameran är hemlånad så nu hoppas vi bara på uppehållsväder så vi kan filma. Förhoppningsvis så kan vi även filma appelltävlingen på söndag.
Går sen allt som jag vill, så kommer det att läggas ut på min hemsida under kommande vecka.

Ha nu en underbar vecka så hörs vi senare. Jag återkommer med rapport om tävlingen.

Mvh Magnus o Alma

Kommentarer
Postat av: f.d Allvarlige Allvar

Hej Magnus! Kul att det går så bra! Tråkigt dock med C på röntgenbilderna. Hoppas nu MH testet går bra. Mitt tips i spåret: Lär in passiv markering vid sidan om. När hon kan det, ha endast en liten apport som slut. När hon lärt sig att det bara är en apport och att den är slutet, så kommer hon att bli otroligt nogrann. När hon finner apporten/slutet, så byt ut den lilla tråkiga apporten
mot en rolig leksak. Avsluta spåret med vild lek. Använd sedan bara flera apporter under tävling. Detta knep fungerar mkt bra på min hund. Ha det nu gott! /Peter


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback