Nu får man passa sig

Nu har det då äntligen hänt.

Matte har fått tummarna loss ur ändan och tävlat bruks. Efter många påtryckningar och tjat så ställde hon upp i klubbens appelltävling. Spår skulle det bli. Sixten hade fått träna mycket lydnad under senaste veckorna och vi har tränat spår.

Så kom då dagen då det skulle ske.
Nervös var hon på morgonen när vi träffades på klubben. Jag hade fått i uppgift att se till så de kom ut i spåret och de la pinnarna där de skulle.
Matte hade fått spår nummer tre och det var ett rätt hyfsat spår. Lite blött kanske på ena sträckan men det skulle inte ha någon betydelse. Då jag var upptagen på annat håll så kunde jag inte se spåret. När jag var färdig så kom jag upp där hon skulle spåra och då vart det färdigt. Sixten hade gjort ett bra spår, bättre än väntat, och betyget hade blivit därefter. 10-10 i betyg. Kanon nu gällde det bara att fortsätta i den takten.
En budföring senare och ytterligare 20 poäng till. 10-10 i betyg.
Hmm det kunde bli farligt. Skulle hon slå mina 250 från min appell med Alma. Lite nervös var jag men jag var glad för hennes skull.
En platsliggning senare så var den faran över. Sixten reste sig och kom som en kanon till matte. Vi drog ett djupt suckande och såg att den uppflyttningen skulle försvinna.
Matte hade dragit ett djupt andetag precis när hon ställde sig och när de tränar jakt så brukar de göra så och då betyder det visst att hundarna ska komma. Någon typ av inkallning. Inte vet jag hur de gör. Tränar inte jakt.

Nu var matte ledsen och förbannad så nu gällde det att hon kom i rätt sinnesstämning igen.
Massa positiv påverkan och peppning så skulle hon ut på plan.
Ivrigt skrivande och poäng beräknande från min sida visade att det var kört. Hon skulle fattas 14 poäng för uppflyttning. Jaha så var ju den dagen över trodde vi. Snabbt som en vessla så var jag inne på sekreteriatet och kolla när de räknade. Hon hade klarat sig. 225,5 poäng och uppflyttad. Hmm hur hade jag räknat. Jodå fel koffecient på linförigheten hade jag. Kört med den gamla från i fjol.
Så det var med glädje jag nästan rusade ut på altanen och meddelade detta till henne. Undrar vem som var gladast. Tusan vet om det inte var jag.

Hela äventyret slutade med en 5:e plats och en liten medalj.

Kan tilläggas att dagens vinnare var en rottweiler tik på fina 294 poäng. Undrar vem hon gick sin unghundskurs för. Hmm? Inga kommentarer men hon tackade för det.

Alma ja.
Jag tror jag har kommit på varför hon inte biter riktigt. KAN vara gjuteväven på skyddsarmen. Nu har jag kört några kvällar men en skinnbit och en handduk och det ser bättre ut.
Ha även börjat köra separata markeringövning i söket och vid senaste tillfället så såg det bättre ut. Mer träning krävs.

I lördags så gjorde jag debut som MH-figurant och det var spännande. Jag fick sköta om dumpen, ljudet och skotten.
9 st collies skulle göra sitt MH.
Det var både jobbigt och roligt. Intressant och se hur det påverkade de olika individerna. För att inte tala om hussar och mattar. Vissa kan tydligen inte vanlig svenska, trots att de är närmare 70 och vissa klarade sitt med bravur.
En hundförare gjorde nästan alla fel man kunde och hur mycket testledaren förklarade och hade sig så blev det inte rätt ändå. Jaja det genomfördes iaf.

På onsdag så kommer Ina hit för en kort vistelse på 3 dagar då mor är i Tyskland.
Det blir väl en massa bus och annat skulle jag tro. Ska försöka träna henne lite med.

Han nu en bra vecka så hörs vi igen

Over and out

Kommentarer
Postat av: Bus

Hallo Magnus o Alma! Bus Is in Stockholm. Hörde att du kallade mig "fladdermus" Det var inte snällt.... Dom stora öronen är för att jag ska höra husses kommandon bra....

Må gott!

Bus, Arek och Husse

Postat av: Arek, Bus och deras Husse

Magnus! Det skrivs för lite på bloggen....

2007-11-06 @ 15:28:26
URL: http://www.arek.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback