Vemodigt

Rubriken stämmer väl inte riktigt överens med det jag kanske ska skriva men vi får se hur det blir.

Denna veckan har varit intresant på olika vis. I jobbet har väl inte hänt så mycket men det har varit fullt upp ändå. Tyvärr så har vi lite bus på jobbet och det blir att man tycker att det händer för lite. Visst är det skönt att inte behöva riskera sitt liv och hela den biten men ändå. Lite action hade inte varit fel.
Alma har nu varit hemma om nätter då matte har återvänt till hemmet. Det har varit tråkigt ibland att köra själv men ibland är det skönt att kunna gå själv och slippa oroa sig för paragrafryttare.
Nåja det får gå. Snart ska hon med igen.
Den nya bilen som jag skrev om, den blev ett minne kort. Det tog inte långtid förrän den skulle rulla hos chefen istället för hos mig. Jag har blivit lovad en annan men när den kommer vet vi inte. Det blir väl inte förrän framemot jul eller till våren.
Just nu lägger jag krutet på att få så många timmar att jobba som möjligt och det fixar jag bra tycker jag. Jag har blivit arbetsledare så jag lägger scheman varje månad. Ni kan ju bara gissa vem som jobbar bara en helg i månaden?

Nåja nog om arbetet och över till stjärnan Alma. Ja hon kallas så nu. Till mattes förtret. Ibland lyser hon och går så fruktansvärt bra att man blir förstummad. Ibland så försvinner hon bakom ett molm och man undrar var lyset tog vägen.
Idag var en lysande dag. Söket gick mycket bra. Hon har fortfarande lite problem att få till anskällningarna men jag tror det kommer.
Jag skickade ut henne på en ljudretning och hon tog den mycket bra, trots att det inte var vår favorit som låg där. Jag har vissa människor som jag har svårt för och denna personen är en av dem.
Sedan tillbaka igen så såg jag att hon vädrade in nästa figge och den tog hon kanonbra.
Nästa slag så körde jag ett tomskick och det var ett fint skick och hon jobbade på bra i söket. Kallade in henne och skickade på andra sidan igen. Nu låg figgen i en låda och hon klarade av det fint. Hade lite problem att komma i markering men sökarbetet var bra.
Ut och hämta henne och sen på andra sidan så hade jag bett Tomas att göra en lite jaktretning på henne.
Gissa om hon sprang ut. Fullfart och vilken markering sen då. Gisses. Hon hade den mörka rösten framme och det blev ett mycket bra avslut.

I torsdags så körde vi spår. Odd o Britta ville ha hjälp med spårläggning och jag ställde ju upp. Britta har fått MS men klarar sig jättebra periodvis. Hon ville ha ett lägreklass spår och det fick hon. Odd gick ettspår till mig och det var en nyttig övning. Alma gjorde ett mycket bra upptag och det bar iväg längs med spåret.
Rakt ner och fick första pinnen. Bra tänkte jag. Sen bar det av igen och in över ny gallrad granskog och vidare. Hmm det känns inte rätt detta. Det bar iväg som om det hade varit en brottsling som flytt. Himla drag i linan.
Rakt fram till ett staket. Hon ville in på skroten och sen ändrade hon sig och drog längs med staketet, ner över en asfaltsväg och då var måttet rågat. Nu gjorde husse halt och gick tillbaka till där vi hade pinnen. Hon tog upp spåret igen och i rätt riktning denna gång. Hon fick med sig två pinnar till och sen bara var det precis som hon la av.
Då bröt jag och gick tillbaka till bilen. Svettig, trött och förbannad. Ja jag vet att man inte ska vara arg på hunden.

Senare på kvällen körde jag lydnad under kommendering. Vilken lydnad sen då. Det var bara linförigheten som inte är bra men det andra satt som en smäck. Gisses vad bra hon var då. Det gick bra idag med men det var utan kommendering. Budföringen gick kanonbra idag.

Nå nu får vi se vad nästa vecka har i sin planering. Nästa helg ska jag iväg på MH-fig utbildning. Steg 1 o 2. Ska bli intressant och se vad det blir av detta.

I veckan ska det bli mycket spår är det tänkt. Jag ska eventuellt iväg och tävla den 7:e okt och då gäller det att vara laddad till tänderna. Anmälningstiden går ut idag, så förhoppningsvis kommer man med.

Vi får se vad det blir av det.

Ha det gott så hörs vi.

Kommentarer
Postat av: f.d Allvarlige Allvar

Hallo Alma! Du gör helt rätt som inte låter husse tro att allt bara skall flyta på... Självklart kan inte allt vara perfekt. Vad skulle man då göra på träningarna??? Fortsätt nu djävlas lite med husse...
Gammelgeten Arek


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback