Nu jä.. tar vi dem

Sent igår kväll kom det ett sms. Vilket löd följande: Jobbar du natt?
Kort och konsist. Såg att det var min vän och fd chef Jocke som messade. Snabbt som tusan så ringde jag upp. Nu visade sig att han var i byn där jag jobbade och hade varit vid vårt gamla kontor och kollat efter mig.
Han var nere ett par dagar från "fjollträsk". Han berättade var han var och jag tog mig dit. Efter en kort pratstund så bestämde vi att vi skulle träna hund näst följande dag. Han hade sin uppkörning(som väktarhund) att träna till och jag har Alma och träna. När jag var i Stockholm i höstas så hade vi tyvärr ingen möjlighet att träna då det var skador ivägen.
När klockan slog två stod vi båda på brukshundsklubben och efter en snabb kopp kaffe så hade vi lagt upp träningen de närmsta 2 timmarna.
Jocke började att köra lydnad under kommendering och det såg kanon bra ut. Lite finjusteringar så skulle det var ännu bättre men klart godkänt.
Sen var det då jag som skulle köra lydnad. Alma gick över förväntan då vi inte har kört lydnad på tre veckor. Helt klart det bästa framförgåendet i hela hennes liv.

Så var det då dags att köra skyddet. Jag skulle börja och jag ville att hon skulle få lite bättre självförtroende så det blev skrämma iväg övningar. Ett par sån så hon fick självförtroendet att det var hon som ägde världen.
Hon skällde bra och Jocke backade undan och kom på nytt igen. Man hörde att Alma ändrade tonläget och det blev mörkare.
Efter det så åkte skyddsarmen fram och vi gjorde likadant fast denna gången fick hon gå i bett. Utan att tveka så gick hon rakt in i bett när jag släppte kopplet. När jag sen kom fram och berömde henne under kampen så ökade hon på trycket i käkarna fick jag reda på sen. Jag var mycket nöjd med denna övningen och såg något frågetecken bli ett utropstecken istället. Skönt.
Vi gjorde om övningen igen och då med lite mer att figgen gick mer emot oss. Även denna gång såg jag inga tveksamheter utan det var pangpå. Ett bra tillkämpande och sen armvinst. 

Det var en mycket nöjd hundägare som gick och satte in Alma i bilen. 

Kan bara tillägga att Jockes skydd var utan problem och jag skulle bli förvånad om han inte skulle klara en uppkörning hos polisen.

Nu har Alma snart löpt färdigt och det börjar bli tid att beställa tid till L-test. Jag siktar på att kunna göra detta i mitten av februari. Går sen allt som jag vill så kanske i maj blir det uppkörning. Men det återstår att se.

Nu e vi lediga ytterligare en natt och sen blir det jobb hela helgen.

Ha det gott

Mvh En mycket glad hundägare


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback