Lite update

I går var Alma och jag iväg och tävlade. Högre spår i Åhus stod på schemat.
Efter att ha jobbat natten så var man lite små seg på morgonen när jag kom hem. Fixa det sista ut i bilen och sen ner till mor. Hon hade lovat att följa med ner och att köra. Tanken var att jag skulle kunna sova en timme i bilen ner till Åhus. Vilket jag lyckades med också.
Lottning föll ut så jag fick spår sex.
Ute vid spåret så började jag ana att det inte var rätt ställt här. Jägare sprang i kanten på fältet och jagade kaniner. Vilket skulle visa sig att det inte var en smart idé. De hade nämligen varit inne på fältet med och sprungit efter att spåret var lagt. Idioter sa jag inombords. När de sen hade lovat tävlingsledningen att inte jag den dagen så började jag koka inombords.Hmm håll tyst och se vad som händer.
Alma gjorde ett bra spårupptag. Vi fick fullt på det. Hon slog lite snett fram till vänster och tog spåret. Bakspårade i ca tre meter innan hjon vände och gick rätt. Efter 10m så markerade hon påsläppspunkten. (Om man inte klarar upptaget så får man en punkt visad för sig där man kan släppa på).
Efter att kommenderat henne att fortsätta spåra så bar det av. Ett bra härligt tempo. Första vinklen tog hon fin sen andra med och där var första pinnen strax efter. Nytt påsläpp och sen bar det iväg till vänster och ner för en liten kant och ut på ett annat fält. Kände att detta inte stämde men lita på hunden. Efter att spårat ett tag med många tappter så tog jag Alma med mig upp till det gamla fältet och sneddade över det för ett nytt upptag. Hon tog det och sen vidare men inga pinnar.
Nu den som är slug vet vad vi spårar. Jopp just det. Jägarna. De hade fan varit ute och sprungit på fältet. Grrr
När jag kom närmare dem så hör jag den ena säga. VI har nog sabbat deras spår. Skrek och frågade om de varit här ute ocdh fick ett ja tillbaka.
Jag drog mig snett neråt och Alma sprang och snusade lite över allt. Hoppade satt hon skulle få vind på en apport så vi kunde få en ny punkt att börja spåra på. Den enda punkt jag fick var slutet. 
När jag kom tillbaka till bilen så var jag inte glad.
När vi sen kom till klubben så pratade jag med tävlingsledningen och domarna. Jag fick ett nytt spår.

När vi sen skulle göra uppletandet så berättade en av de andra deltagarna att det inte är vanligt att hundarna klarar alla 4 föremålen.
När han sen kom tillbaka så hade han ett föremål. Jag började ana oråd i detta och tänkte bara att det ska vi nog bevisa att det går. Lite orolig var jag ändå.
När nr 2 kom tillbaka så hade hon 2 föremål.
sen var det en till innan min tur. Många hade fallit bort på spåren.
Det var sidovind i rutan och jag var glad för det. Alma jobbar bäst i sidovond. 
När jag brukar skicka Alma på första skicket så brukar det vara fullfart ut men inte idag. Hon småsprang ut och letade.
Efter ett par zickzack slag så hade hon första föremålet. 
Efter sex skick så hade vi 4 föremål.
Betyg 9-8,5  Alma tuggade på föremålen litegrann.

Sen var det då dags för ett nytt spår. 
Ut på ett övningsområde och en massa koskit. Hmm detta blir nog bra. 
Fick en flagga där påsläppet var och sen så bar det av. Efter 200- 300 m så hade vi ingen pinne men strax så kom den. 
Sen var det tappt igen. Vinden var grym. Det blåste nog hårdvind. Detta är inget som är till nytta men vi försökte iaf. Slog tillbaka in mot där vi kommit ifrån och rätt som det var så fann hon spåret på nytt och en pinne till. Nu var det bara slutet med så skulle vi få fortsätta med lydnaden.
Vi fann den med.

Tillbaka till klubben så hade de börjat med lydnaden. 
Det var två hundar kvar innan det var min tur. 
En kort paus fick jag innan jag värmde upp Alma. Hon var förhållande vis pigg. 

Sen var det då vår tur. 

Friaföljet gick sådär tyckte jag. Inkallning med ställande sådär. Framförgåendet inte alls. Kan bättre vet jag.
Tungapporten tvekade hon att ta. Krypet gick mycket bra. Skallet fick jag ha DK på. Hoppet var mycket bra. 
Betyg vi fick blev följande:

Fria följet       9-8,5
Inkallning m ställande   8-8
Framåtsändande    0-0
Kryp    10-9
Skall   6-6
Tungapport  6,5-7
Hopp över hinder   10-10
Platsliggning 10-10

Min mor hade kollat på Alma och hon hade knappt rört huvudet. Öronen hade varit blickstilla helatiden vilket tyder på en mycket bra platsliggning och trygg sådan.

Vi hade med dessa betyg dagens bästa lydnad. Totalt blev vi 4:a av 14 ekipage. 4 kom i mål. Så vi blöev på sätt o vis sist men vi fullföljde det iaf.

Nu väntar vi besked från Saxnäs om vi kommit med där. 



I en kommentar till mitt förra inlägg så fick jag frågan vart bilen tog vägen som jag körde efter. Jag vet inte. Jag tappade bort den och sen när jag fick jag syn på hunden så tog jag hand om den istället.
I vår by finns all typ av kriminalitet. Kanske inte den grövsta med gänguppgörelser och sånt. Inte vad jag vet iaf.
Bilar som kör som idioter och sticker som små möss när de ser en väktarbil el polisbil har oftast något otalt på sitt samvete. Smitter de sen som denna bilen gjorde så vågar jag sätta rätt mycket på att den inte hade helt rent samvete.
Jag jagar en del bilar och ser vad fan de håller på med. Mest i störningssyfte och ibland så kan jag rapportera till polisen om deras existens och vad de gör. Syns vi så finns vi brukar mitt motto vara.

Well nu är vi lediga några dagar och sen tar vi nya tag.


Jag har ett litet önskemål till er som kommenterar. De flest skriver vilka de är  men någon gör inte det. Snälla skriv. Jag blir skitglad för alla kommentarer och ännu gladare om jag vet vilken som skrivit den.

 See Yaa


Kommentarer
Postat av: rebecca&salsa

Tack för grattisarna Magnus! Bra jobbat på er senaste tävling o lycka till framöver! Ha det gott, vi ses,



rebecca & salsa

Postat av: Tyrannosaurus Lexi

Eeey!



Om det var kommentaren i förra inlägget om att nån satt och vänta på resultatet så var det jag!

Glömde skriva att det var jag.

Tack för tävlingsrapporten

2008-11-10 @ 21:52:40
Postat av: Britta Aasvold

Bra jobbat snart tar ni det. Dessa jägare. Tur det inte var en annan, utan envisa du.

2008-11-11 @ 12:12:13
Postat av: Berit Björk

Blev det uppflyttning till Elit ?

Du glömde skriva totalpoängen. För du hade ju trots allt bra lydnad men 0 på frammåtsändandet.

Berit

2008-11-11 @ 18:11:55
URL: http://www.nolgarden18.se
Postat av: Pia Å

Hej Magnus !

Vilken soppa med dessa jägare, men bra jobbat av dig och Alma och att du stod på dig och sa till. Hoppas ni kommer med på nästa tävling, då tar ni det med stormsteg tror jag.



Hörs / Pia o vovvarna

2008-11-12 @ 09:11:45
URL: http://doglady.bloggsida.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback