Nu är vi igång

Måndag morgon och klockan ringer tidigt. Typ 06.15 och då brukar jag lägga mig men inte idag. Idag ska jag och min stjärna iväg på utbildning. Väktarhundförarutbildning.
Gav mig iväg lite lagom och hade tagit till tiden lite för att vara ute i god tid och kunna rasta Alma en runda när vi kom fram.
Efter inställese och information och presentation så var det då dags för de förstalektionerna.
Inlärning stod på schemat och vi diskuterade olika inlärningsmetoder och dylikt.
Strax före lunch så var det då dags att omsätta detta i praktiken. En hund ut och lite info om hunden och dylikt.
Han visade lite om hur de tränade och lite positiv och negativ kritik på den hunden.
Sen var det då avbrott för lunch.
När det sen var stjärnan och jag så var det nästan bara positiva grejer. Lite negativt men det gav mig en liten tankeställar och nya anfallsvinklar för att göra stjärnan bättre.
Lydnaden är inget oroar mig för den dagen vi ska göra uppkörningen. Har vi tur så funkar allt denna veckan så vi kanske kan göra det på fredag. Hoppas kan man alltid.

I helgen var vi i Skara och körde lite spår med Combat Alma. Tack Jonas för det namnet.
Jag hade bett min spårläggare och numera flickvän att göra ett flyktspår.
Jisses vad vi fick. Ett bra upptag och det gick iväg i 190. Jag småsprang efter Alma. I storskog och sen in i en granplantering, tätt som en vägg. tappade spårlinan och Alma försvann i det täta. Fick kalla in henne och ta ett nytt spårupptag. Ut ur djungeln och vidare ut i ett kärr. Där tappade vi spåret.
Efter att fikat och gjort lite med hennes hundar så gjorde vi sett nytt spår.
Denna gången fick Alma se henne när hon försvann. In genom en tätt småplantering. Efter det så släppte jag på Alma och hon snabbspårar genom buskarna och figgen flyr när hon kommer ut ur buskarna. Efter att skrikit åt figgen att stanna eller jag skickar hund så skickade jag Alma på revir och figgen stannar innan hon är framme. Det blev en fin anskällning. Efter ett tiotal skall så belönar figgen Alma med tennisbollarna.
Ett bra slut och lite roliga övningar för Alma och för mig.

Imorgon ska vi prata mentalitet på kusen och se ett L-test. Ett intressant ämne och roligt med. Jag gillar den biten skarpt.
Ha det gott

Kommentarer
Postat av: Mia

Hej där,

Kul att det går frammåt för er. Är ni klara med uppkörningen? Eller när blir den av?

/Mia


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback